Ajankohtaista - kaikille avoimia tilaisuuksia

Matkat omalla sivullaan, tästä linkistä tai valikosta vasemmalta.
Ellei toisin ilmoiteta, tilaisuudet pidetään Inkerikodissa Karjalatalon 2. kerroksessa
Matkustaminen: osoite on Käpylänkuja 1. Sinne tulevat bussit 52, 56, 65 ja 69. Lähin pysäkki on 200 m Karjalatalosta, Väinölänkuja. Raitiolinja 1 ajaa joka päivä reittiä Eira - Töölö - Sörnäinen(M) - Käpylä, jossa päätepysäkki on Pohjolanaukio.
Lisää mahdollisuuksia: alle 1 km kävely Käpylän asemalta tai Pohjolankatua pitkin Mäkelänkadulta.
Ohjelma (ellei toisin ilmoiteta): klo 13.30 kahvi pientä korvausta vastaan, ja ilmoitusasioita, varsinainen ohjelma klo 14.00.

Suomen Inkeri-liiton ohjelma 2018

La 1.9. FM, arkistotutkija Maiju Putkonen, Inkeri ja inkeriläisyys – muistot talteen, arkistot haltuun -hankkeen projektipäällikkö valottaa kaksivuotisen yhteistyöhankkeen taustoja.
Miksi hankkeeseen on ryhdytty juuri nyt? Ja miksi aineistoa ollaan kartuttamassa sekä SKS:n arkiston että Kansallisarkiston kokoelmiin, sekä haastatteluin että aineistoluovutuksin?
Lisäksi hän kertoo mitä aineistoille tehdään, kun ne saapuvat arkistoon. Ja kuinka varmistetaan, että ne päätyvät sukututkijoiden ja muiden Inkeristä kiinnostuneiden tutkittavaksi.

La 29.9. Larin Paraske, Länsi-Inkerin laulajat ja paikalliset laulun lajit.
Tutkija Kati Kallio
kertoo Länsi-Inkeriin keskittyneen työnsä sekä Senni Timosen Larin Paraskea käsittelevien tutkimusten pohjalta siitä, mitä laulajat eri puolilla Inkeriä kertoivat lauluistaan. Vaikka vanhaa runoa saattoi periaatteessa esittää millä runosävelmällä hyvänsä, määrittivät laulajat esitystapojen ja sävelmien valinnoilla laulamisen tunnelmaa ja laulujensa lajia.

La 27.10. Liiton syyskokous klo 14.00 Inkerikodissa.

La 17.11. Sukututkimuksen asiantuntijat Risto Toivonen ja Pekka Wikberg tavattavissa klo 9.00 alkaen.
Samana päivänä klo 14.00 Risto Toivonen kertoo Tallinnassa, Viron entisessä Riigiarhiivissa eli nykyisessä Rahvusarhiivissa, sijaitsevien Saksan Sicherheitspolizein ja Sdn (Sicherheitsdienst) noin 1941-44 tekemien Herdhaltungsliste nimisten asiakirjojen tutkimisesta. Asiakirjoissa Saksan miehittämän Inkerin alueen (Leningradin oblast) asukkaat on kirjattu rajoonittain, kunnittain, kylittäin, taloittain jne. Luettelot ovat luonteeltaan henkikirjoja.

Sukututkijat jatkavat tarvittaessa Inkeri-iltapäiväohjelman jälkeenkin klo 17.00 asti.

La 1.12. Joulujuhla klo 14.00 Inkerikodissa.