Vuosi 2016

Puheenjohtajana Alina-Sinikka Salonen

Ti 12.1. Puheenjohtaja osallistui piispa Leino Hassisen muistoseuroihin Tuomiokirkon kryptassa.

La 16.1. Inkeri-iltapäivä. Erna Leskinen kertoi äidistään, joka tuli Inkeristä Saksan työleirin kautta Suomeen. Erna muisteli äidin rankkoja kokemuksia, jotka vaikuttivat myös hänen omaan lapsuuteensa ja nuoruuteensa

La 6.2. Inkeri-iltapäivä. Puhujana oli ”tuhansien suhteiden solmija” Timo Laakso, jolla oli kaksi teemaa: Suvun etsintä ja Mitä NL:ssa tiedettiin Inkerinmaasta ja sen kansasta. Kuulimme uskomattoman jännittäviä ja kiinnostavia kertomuksia todellisesta elämästä.

La 5.3. Inkeri-iltapäivä. Marjut Paulaharju kertoi isoisästään Samuli Paulaharjusta ja inkeriläisestä kansanperinteestä.

La 12. – su 13.3. Sukututkimusviikonloppu Inkerikodissa. Mukana oli Pekka Wikbergin ja Risto Toivosen lisäksi useita asiantuntijoita

La 19.3. Pidettiin Suomen Inkeri-liiton sääntömääräinen kevätkokous.

La 9.4. Inkeri-iltapäivä. Dosentti Silvo Hietanen luennoi Inkerin pakolaisista Venäjän vallankumouksen jälkeen.

La 30.4. Suomen Inkeri-liiton hallituksen jäsen Toivo Tupin järjesti oman taidenäyttelynsä avajaiset Acvart-galleriassa.

Ti 3.5. Lahden seudun Inkeri-seura järjesti 40-vuotisen toimintansa juhlan Joutjärven kirkossa. Kuulimme kiinnostavia muistoja uranuurtaja-seuran toiminnasta.

Pe 6.5. Puheenjohtaja osallistui Pärnun Suomi-seuran ja Pärnun Inkerinsuomalaisten seuran yhteiseen tilaisuuteen, jossa keskeisenä ohjelmana oli filmi Viimeinen juna Inkeriin. Puheenjohtaja kertoi omista kokemuksistaan inkeriläisenä.

La 14.5. Inkeri-liitto järjesti yhteistyössä Hausjärvi-seuran kanssa matkan Oitin leiripaikoille ja Mommilan kartanon Teuron sivutilalle, puheenjohtajan lapsuuden maisemaan. Käytiin myös entisen omistajan, Alfred Kordelinin patsaalla ja tutustuttiin hänen aikaansaannoksiinsa: Mommilan kirkkoon, hautausmaahan ja kansakouluun.

To-pe 2. – 3.6. Puheenjohtaja osallistui Inkerin kirkkoa 1900-luvun alussa tutkivan työryhmän symposiumiin.

La 18.6. – ma 20.6. Liitto järjesti matkan Viron inkeriläisten kesäjuhlille. Matkan ohjelmassa oli myös mm. käynti Sillamäessä, Narva-Jõesuussa, Toila-Orun puistossa ja Kukrusen kartanossa. Matkan ohjelman suunnitteli matkatoimisto HansaTours Tallinnasta.

La 16.7. Liiton kesäjuhlat järjesti Hyvinkään Inkeri-kerho Hyvinkään kirkossa.

La 17.9. Puheenjohtaja osallistui Eero Pitkäsen hautajaisiin Järvenpäässä.

La 24.9. – su 25.9. Sukututkimusviikonloppu Inkerikodissa. Mukana oli jälleen Pekka Wikbergin ja Risto Toivosen lisäksi useita asiantuntijoita.

Ke 5.10. – pe 7.10. Puheenjohtaja osallistui Pietarissa ja Hatsinassa Paluumuuton loppukaronkkaan, jonka oli järjestänyt Maahanmuuttoviraston Paluumuuttotiimi. Paikalla oli joukko alkuaikojen virkamiehiä sekä hankkeen ”maaliin tuojia”.

La 24.9. Jari Tervon Matriarkka-kirjan esittelytilaisuus Wiipuri-yhdistyksen tiloissa. Ihmisiä tuli suurehkoon saliin niin runsaasti, että ikkunalaudatkin kelpasivat istuimiksi. Kirjailija oli itse paikalla ja keskusteli lämpimästi yleisön kanssa. Sekä tunnelma että tilat olivat tiiviit ja lämpimät. Tunnelma tosin jäähtyi, kun ihmiset tutustuivat kirjaan. Kaunokirjallisuutta voidaan tulkita niin monella tavalla.

La 8.10. Inkeri-iltapäivä. Lapin sota oli Suomen ja Saksan sotakaveruuden kitkerä loppu. Kirjailija Tyyne Martikainen kertoi koko Lapin ja kotikylänsä ja kotinsa tuhoutumisesta.

Ma 17.10. ”Kylässä Helsingin seudun Inkeri-kerhoissa.” Kohteena oli Myllypuron kirkossa pidettävä Inkeri-kerho, jota vetivät Lilja Tatti (Skibjuk) sekä vapaaehtoistyöntekijä Pirkko-Liisa Kuikanmäki. Kesäaikana Lilja järjestää kokoontumisia Hely ry:n senioritalon kerhohuoneessa. - Nyt oli kaksi teemaa: juhlittiin vanhimman jäsenen, Elsa Serovan (s. Björklund) 90-vuotissyntymäpäiviä. Keskusteltiin myös Suomen Inkeri-liiton toiminnasta ja mahdollisista yhteisistä matkoista. Vieraina olivat Anneli Mylläri ja Alina-Sinikka Salonen.

La 29.10. Pidettiin Suomen Inkeri-liiton sääntömääräinen syyskokous.

To 3.11. ”Kylässä Helsingin seudun Inkeri-kerhoissa.” Vierailun kohteena oli Vantaan paluumuuttajien Inkeri-piiri, joka 1990-luvulta asti kokoontui Tikkurilan kirkossa. Nyt kirkon ollessa suljettuna piiri kokoontui Hakunilan kirkossa. Vetäjänä on vuodesta 2008 asti ollut kappalainen Päivi Helen. Kerholaiset olivat kovin kiinnostuneita vieraaksi tulleen Alina-Sinikka Salosen lukemista inkeriläistarinoista. Toisena vieraana oli Anneli Mylläri.

Ti 8.11. ”Kiinnostava kirjaston lukupiiri.” Kontulan kirjastonhoitaja Outi Virmala vetää kerran kuukaudessa kokoontuvaa lukupiiriä. Siinä käsitellään edellisellä kerralla annettua teemaa. Vetäjä valitsee siihen liittyviä kirjoja, joiden joukosta piiriläiset valitsevat oman luettavansa. Nyt aiheena oli inkeriläisyys. Piiri oli saanut vieraakseen mm. listalla olleen Kyynelvaunut-kirjan kirjoittaneen Sinikka Paavilaisen. Mukana oli myös joitakin ”ulkopuolisia” inkeriläisiä sekä Anneli Mylläri ja Alina-Sinikka Salonen.

La 12.11. Inkeri-iltapäivä. Prof. emeritus Juha Pentikäisen aiheina olivat mm. Sippe Pentikäinen ja yhden Kivekäs-suvun tarina. Mukana oli kolme Juha Pentikäisen veljeä sekä näyttelijä Hannu Kahakorpi, joka luki suvun tarinoita.

Ma 21.11. ”Kylässä Helsingin seudun Inkeri-kerhoissa.” Paluumuuttajien Kanerva-piiri toimi ensin Espoon seurakuntatalolla, nyt Suvelan uudessa kappelissa. Ohjaajina toimivat Espoon srk:n lastenohjaaja Liilia Reelo ja pastori Raigo Liiman. Ohjelmassa oli sekä keskustelua että myös toimintaa ja voimisteluakin. Kerhossa ovat jäseninä mm. henkilöt, joiden tarina kerrotaan Kyynelvaunut-kirjassa. Siksi kirjailija Sinikka Paavilainen on siellä usein nähty vieras. Muina vieraina olivat Anneli Mylläri ja Alina-Sinikka Salonen.

La 17.12. Joulumyyjäiset ja kirpputori Karjalatalossa ja samaan aikaan myös Inkerikodissa. Inkerin paimenmusiikista levyn tehnyt Armas-yhtye viihdytti meitä sekä talon alakertaa hetken aikaa.