Vuosi 2016

Puheenjohtajana Alina-Sinikka Salonen

La 16.1. Inkeri-iltapäivä. Erna Leskinen kertoi äidistään, joka tuli Inkeristä Saksan työleirin kautta Suomeen. Erna muisteli äidin rankkoja kokemuksia, jotka vaikuttivat myös hänen omaan lapsuuteensa ja nuoruuteensa.

La 6.2. Inkeri-iltapäivä. Puhujana oli ”tuhansien suhteiden solmija” Timo Laakso, jolla oli kaksi teemaa: Suvun etsintä ja Mitä NL:ssa tiedettiin Inkerinmaasta ja sen kansasta. Kuulimme uskomattoman jännittäviä ja kiinnostavia kertomuksia todellisesta elämästä.

La 5.3. Inkeri-iltapäivä. Marjut Paulaharju kertoi isoisästään Samuli Paulaharjusta ja inkeriläisestä kansanperinteestä.

La 9.4. Inkeri-iltapäivä. Dosentti Silvo Hietanen luennoi Inkerin pakolaisista Venäjän vallankumouksen jälkeen.

12. – 13.3. Sukututkimusviikonloppu Inkerikodissa. Mukana oli Pekka Wikbergin ja Risto Toivosen lisäksi useita asiantuntijoita.

Ti 3.5. Lahden seudun Inkeri-seura järjesti 40-vuotisen toimintansa juhlan Joutjärven kirkossa. Kuulimme kiinnostavia muistoja uranuurtaja-seuran toiminnasta.

La 14.5. Inkeri-liitto järjesti yhteistyössä Hausjärvi-seuran kanssa matkan Oitin leiripaikoille ja Mommilan kartanon Teuron sivutilalle, puheenjohtajan lapsuuden maisemaan. Käytiin myös entisen omistajan, Alfred Kordelinin patsaalla ja tutustuttiin hänen aikaansaannoksiinsa: Mommilan kirkkoon, hautausmaahan ja kansakouluun.

La 18.6. – ma 20.6. Liitto järjesti matkan Viron inkeriläisten kesäjuhlille. Matkan ohjelmassa oli myös mm. käynti Sillamäessä, Narva-Jõesuussa, Toila-Orun puistossa ja Kukrusen kartanossa. Matkan ohjelman suunnitteli matkatoimisto HansaTours Tallinnasta.

La 16.7. Liiton kesäjuhlat järjesti Hyvinkään Inkeri-kerho Hyvinkään kirkossa.

La 24.9. – su 25.9. Sukututkimusviikonloppu Inkerikodissa. Mukana oli jälleen Pekka Wikbergin ja Risto Toivosen lisäksi useita asiantuntijoita.

Ke 5.10. – pe 7.10. Puheenjohtaja osallistui Pietarissa ja Hatsinassa Paluumuuton loppukaronkkaan, jonka oli järjestänyt Maahanmuuttoviraston Paluumuuttotiimi. Paikalla oli joukko alkuaikojen virkamiehiä sekä hankkeen ”maaliin tuojia”.

La 24.9. Jari Tervon Matriarkka-kirjan esittelytilaisuus Wiipuri-yhdistyksen tiloissa. Ihmisiä tuli suurehkoon saliin niin runsaasti, että ikkunalaudatkin kelpasivat istuimiksi. Kirjailija oli itse paikalla ja keskusteli lämpimästi yleisön kanssa. Sekä tunnelma että tilat olivat tiiviit ja lämpimät. Tunnelma tosin jäähtyi, kun ihmiset tutustuivat kirjaan. Kaunokirjallisuutta voidaan tulkita niin monella tavalla.

La 8.10. Inkeri-iltapäivä. Lapin sota oli Suomen ja Saksan sotakaveruuden kitkerä loppu. Kirjailija Tyyne Martikainen kertoi koko Lapin ja kotikylänsä ja kotinsa tuhoutumisesta.

La 12.11. Inkeri-iltapäivä. Prof. emeritus Juha Pentikäisen aiheina olivat mm. Sippe Pentikäinen ja yhden Kivekäs-suvun tarina. Mukana oli kolme Juha Pentikäisen veljeä sekä näyttelijä Hannu Kahakorpi, joka luki suvun tarinoita.

La 17.12. Joulumyyjäiset ja kirpputori Karjalatalossa ja samaan aikaan myös Inkerikodissa. Inkerin paimenmusiikista levyn tehnyt Armas-yhtye viihdytti meitä sekä talon alakertaa hetken aikaa.