Uutuuskirjat

Virpi Talja Nerman

Jäniskylästä Jyväskylään

Maria Nerman oli inkeriläinen pakolainen ja orpo, joka jäi Suomeen, vaikka suurin osa inkeriläisistä palautettiin. Hänen elämästään on tytär Virpi Talja Nerman kirjoittanut kirjan.

Kirja perustuu Marian muistoihin ja kokemuksiin sekä muutamien muiden sukulaisten muistitietoon ja kirjeisiin. Lisäksi tapahtumia on taustoitettu ja kontekstoitu tutkimuskirjallisuudella ja arkistotutkimuksella. Maria Nerman kuoli vuonna 2014. Kirjan nimi on Jäniskylästä Jyväskylään. Jäniskylä oli Marian kotikylä Venjoella.
Kirja on kovakantinen, sisältää kuvia ja karttoja ja siinä on 227 sivua.

Takakannen teksti:

Pieni kyläpahanen Leningradin eteläpuolella.
Tässä Jäniksien ja Nermanien asuttamassa kylässä Taitsanhovista haetussa talossaan asui 1930-luvulla seppä-Juhon Mari vanhempiensa kanssa.
Koitti sota. Sen alkua ei voinut olla huomaamatta, kun pommit osuivat kotitalon nurkille. Hitlerin Saksa hamusi Leningradiin Jäniskylän yli. Rintama lähestyi lähestymistään ja tuli lopulta kohdalle. Sukulaisperhe jäi Leningradin piiritysrenkaan sisään. Tuli nälänhätä. Kuoli lehmä, kuoli isä, kuoli äiti, meni koti.
Maria Nerman tuli Suomeen orpona tätinsä ja kasvattisisarensa kanssa, kun kymmeniä tuhansia inkerinsuomalaisia pelastettiin sodan jaloista.
Mutta oliko Suomi turvapaikka niille siviili-inkeriläisille, jotka uskalsivat olla palaamatta Neuvostoliittoon sodan jälkeen? Palaamatta jääneiden yllä leijui palautusuhka kuin musta pilvi vielä vuosikausia. Suomi ei uskaltanut tehdä lopullista päätöstä, että jäljellä olevat saavat jäädä. Presidentti Paasikivi toivoi, että loputkin inkeriläiset vain hiljakseen poistuisivat maasta.
Marian tie Suomessa vei Viljakkalan ja Mouhijärven kautta punaiselle Tampereelle ja lopulta Jyväskylään. Mutta kotipaikka ei unohtunut. Maailman pihamaat eivät voita kotipihaa milloinkaan.

Kirjaa on myynnissä Bookcover-nettikaupassa (35 e) tai voi myös tilata osoitteesta
(29 e + postikulut) virpital@gmail.com

Päivi Taussi

Katrin kahdet kengät

Reuna-kustantamolta on ilmestymässä maaliskuun alkupuolella Päivi
Taussin romaani Katrin kahdet kengät. Teos perustuu kirjoittajan
isoäidin tarinaan: Katri pakeni nuorena Inkerinmaalta Suomeen noin sata
vuotta sitten ja asettui muutaman mutkan jälkeen Kotkaan. Osa perheestä
jäi rajan taakse, eikä ikävä heihin hellittänyt koskaan. Vuosikymmenten
jälkeen Katri pääsi vielä käymään synnyinseudullaan ja tapaamaan
sukulaisiaan, mutta mikään ei tietenkään ollut ennallaan. Lisää kirjasta sekä tilausohjeet voi lukea täältä:

Minna-Kerttu Kekki

Lempi Lempisen matka Suomenlahden ympäri

Huhtikuussa 2022 ilmestyy Minna-Kerttu Kekin kirja ”Lempi Lempisen matka Suomenlahden ympäri”. Kirja on kertomus Minna-Kertun isoäidistä, joka eli vironinkeriläisenä sekä nykyisessä Virossa että Neuvosto-Virossa. Kirjassa vuorottelevat Lempin muistelmat ja Minna-Kertun niiden synnyttämät pohdinnat.

Tästä pääset kirjan esittelyyn: https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lempi-lempisen-matka-suomenlahden-ympari/4048066

Inkeriläinen Lempi Lempinen kiersi elämänsä aikana Suomenlahden useaan kertaan - aina pakotettuna lähtemään. Millaista oli inkeriläisen elämä Neuvosto-Virossa, ja miten inkeriläisen identiteetin sekä kansansa historian kokee Lempisen jälkeläinen Minna-Kerttu Kekki?

Lempisen muistelmista ja Kekin kommenteista muodostuva teos kuvaa Suomessa vähemmän tunnettuja kokemuksia inkeriläisistä nykyisen Viron alueella sekä syventää niitä Kekin pohdinnoilla. Samalla se tuo vironinkeriläisen perspektiivin osaksi Suomessa käytävää inkeriläiskeskustelua.

Tilaa kirja nyt alehintaan suoraan kustantajan verkkokaupasta! Saat Inkeri-liiton jäsenenä kirjasta 20 prosentin alennuksen käyttämällä koodia INKERILIITTO verkkokaupan ostoskorin kohdassa ”Kampanjakoodi”. Muista painaa ”Lisää kampanjakoodi”! Kirja ilmestyy huhtikuun lopussa, mutta kirjan voi jo ennakkotilata. Tarjous on voimassa 30.6.2022 saakka.
Täältä löydät kirjan: https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lempi-lempisen-matka-suomenlahden-ympari/4048066

Toivo Waske

Päämajan Kaukopartiomies

Lea Springerin inkeriläisen isän muistelmat on nyt julkaistu suomeksi. Hän kirjoitti elämästään Stalinin aikana Suuri Suojalassa ja kollektiivisesta järjestelmästä. Hän lähti Inkeristä Suomeen 15-vuotiaana vuonna 1935 ja toimi Suomen puolustusvoimissa talvi- ja jatkosodan aikana, minkä jälkeen hän joutui pakenemaan Ruotsiin, jossa hän asui seitsemän vuotta ennen kuin muutti vaimonsa ja nuoren perheensä kanssa Kanadaan.
"Inkeristä Suomeen ja osallistuminen sitten talvi- ja jatkosotiin, Toivo kertoo elämästään Vuolessa, hänen 10 partio matkaansa OsKun jäsenenä yhdessä Mikko Pöllän ja Viljo Suokan kanssa, sekä elämästä Ruotsissa ja Kanadassa sotien jälkeen."
Kirjaa on saatavilla Amazonista: