Matkat

SUOMEN INKERI-LIITON JA PENTIKÄISTEN SUVUN KULTTUURIMATKA INKERIIN 16. – 19.5.2019

Teemme toukokuussa matkan, jossa hakeudutaan muistorikkaille seuduille Inkerinmaalle. Professori Juha Pentikäinen toimii asiantuntijana, Alina-Sinikka Salonen matkan johtajana. Vastuullinen matkan järjestäjä on matkatoimisto Lähialuematkat - Russian Tours Helsingistä.

Matka on puolihoidolla, mikä merkitsee, että illan suussa hotelliin saapuessamme syömme päivällisen ja aamulla ennen matkan jatkamista syömme aamiaisen. Muusta ruoasta huolehdimme omalla kustannuksella niin, että ostamme päiväksi jotakin matkaevästä.

Alustava matkaohjelma

Torstai 16.5.

Lähdemme omalla bussilla klo 09.00 Helsingistä Kiasman edestä kohti Vaalimaata. Jos kuljettajan arvion mukaan on ajallisesti mahdollista, ajamme Porvoon Emäsalon kautta ja pysähdymme hetkeksi ”rannan hahmokiviä ihmettelemään. Sinnehän Tapani Löfving, Sippe ym. Kivekkäät päätyivät, ja heitä muistetaan yhä luolissa asuneina Steeneinä.”

Rajanylityksen jälkeen poikkeamme Larin Parasken tyyssijoilla, siis Lempaalassa.

Sitten käymme Memorialin perustamalla muistohautausmaalla Levashovossa, jonne on vuodesta 1937 alkaen tapettu ja haudattu yli 46.000 erilaisten vainojen uhria. Siellä on myös inkeriläisjärjestöjen pystyttämiä muistopatsaita.

Illaksi tulemme Pietariin ja majoitumme hotelli Ladogaan, jossa meitä odottaa päivällinen.

Matkan aikana tutkimme ja muistelemme monia sellaisia asioita/henkilöitä/paikkoja, joita ei näy ohjelmasta. Erityisesti Aale Tynni ja hänen perheensä kiinnostavat meitä kaikkia.

Perjantai 17.5.

Aamulla katselemme Kelttoa. Mm. Likolammen kylässä käyntiä on toivottu. Sitten suuntaamme kohti Tosnaa, jonka maisemissa on Bendiko ozero eli Pentikäisten järvi.

Tosnan jälkeen palaamme Uljanovkan alueella oleviin Liissilän maisemiin ja etsimme Sablinasta matkanjohtajan synnyinkodin sekä Pogin, jota aiemmin kutsuttiin Lorvilaksi ja Kuninkaalan kylän.

Illalla tulemme Gakkel Housiin Hatsinassa. Päivällinen odottaa.

Lauantai 18.5.

Nyt etsimme Novoselkistä Ambomaalle lähetystyöhön lähteneen Martti Rautasen syntymäkodin Tikanpesän kylässä. Viktor Hyyrönen kertoi käyneensä siellä useita kertoja. Hän kertoi, että kylään on opastinnuoli. Hän neuvoi kuitenkin ajamaan sen ohi päätietä n. 1 – 1,5 km, sitten oikealla jo näkyy muutaman sadan metrin päässä Tikanpesä. Talo on vasemmalla puolella lähes kadun alussa.

Kuva: Viktor Hyyrönen

Pentikäinen muistelee Viron Inkerin Kallivieriä Viron itsenäisyysajan ”luvattuna maana”. Matkalla kuulemme, mitä tai kenet hän yhdistää tänne.

Sitten ajammekin rajan yli ja katselemme Narvan muhkeaa kahden maan linnoitusta. Yövymme ja ruokailemme hotelli Ingerissä.

Sunnuntai 19.5.

Päivän ohjelma on vielä auki, samoin puolihoitoon kuuluva ruokailu. Matkalla Narvasta Helsinkiin on paljon tutustumisen arvoisia paikkoja. Matkalle ilmoittautuvat voivat myös esittää omia toivomuksiaan.

Tulemme Tallinnaan niin että ehdimme Eckerö Linen laivaan, joka lähtee A-laiturista klo 18.30 ja on perillä Helsingissä 21.00.

Tervetuloa mukaan!

Alina-Sinikka Salonen                   Juha Pentikäinen

ILMOITTAUTUMINEN, MAKSUT, VIISUMIT JA MUUT VALMISTELUT

Voit ilmoittautua Suomen Inkeri-liiton kautta:

Alina-Sinikka Salonen, alinasinikka@gmail.com tai postitse: Metsäpurontie 17 D 58, 00630 Helsinki. Tiedustelut puh. +358 40 7437 042

tai Sukuseurojen keskusliiton kautta:

Eine Kuismin, toimisto@suvut.fi tai postitse: Sukuseurojen keskusliitto ry, Sokerilinnantie 7 E, 02600 Espoo. Tiedustelut puh. 09 43699 450.

Kaikki maksut tapahtuvat Suomen Inkeri-liiton kautta, tilin no FI51 8000 1200 3063 64. Raha-asioita hoitaa taloudenhoitajamme Tytti Piironen, tytti.piironen@kolumbus.fi, puh. +358 50 529 0756.

Ilmoittautuessasi kerrot nimesi, s.aikasi, osoitteesi, sähköpostiosoitteesi, puh.numerosi (siinä muodossa, että voit käyttää sitä ulkomailla), 1hh vai 2hh, tarvitsetko kertaviisumin, kansalaisuutesi, ellei se ole suomi.

Ilmoittautumisajat ja maksut

Matkalle on laskettu 2 hintaa:

1. Jos matkustajia on 25 – 35, hinta on 400 €. Matka peruuntuu, jos lähtijöitä on vähemmän kuin 25.

2. Jos matkustajia on 36 – 50, hinta on 380 €.

Molemmissa tapauksissa 1hh lisämaksu on kolmelta yöltä yhteensä 90€.

Ilmoittautumisen yhteydessä ennakkomaksun, 150 € tulee olla maksettuna viimeistään 20.1.2019. Varhaisella ilmoittautumisella ja ennakkomaksulla turvaat mukaan pääsyn. Koko matkan peruuntuessa ennakkomaksut palautetaan.

Loppumaksu suoritetaan viimeistään 15.3.2019.

Jos tarvitset kertaviisumin, hankit sen yhteistyössä matkatoimiston kanssa. Sen hinta on 72 €.

Saat viimeistään helmikuussa tiedotteen, jossa kerrotaan matkustajien määrä ja loppulaskusi summa. Saat myös ohjeet viisumin hakemista varten.

Matkavakuutus

Jos sinulla on voimassa oleva matkavakuutus, pyydä matkaa varten sellainen todistus, joka käy Venäjän matkalle.

Jos sinulla ei ole vakuutusta, hanki se hyvissä ajoin ennen matkaa.

Passi

Tarkista, että passisi on voimassa puoli vuotta vielä matkan päättymisen jälkeen ja että se on ehdottoman ehjä.

Kartta reitistä

Kartta käyntipaikoista