Uutuuskirjat

Sillalla käy tuuli (Päivi Taussi):

Keski-Aasiassa ja Suomessa syntyneet pikkuserkukset kaivelevat inkeriläisiä juuriaan.

Suomeen niin sanottuna paluumuuttajana tullut, Keski-Aasiassa syntynyt Arvi miettii omaa ja sukunsa historiaa ja nykyisyyttä. Niitä
tarkastelevat myös Arvin pikkuserkut Ilona ja Kaarina, joiden vanhemmatkin ovat aina asuneet Suomessa. Puheenvuoronsa saa vielä Arvin, Ilonan ja Kaarinan isovanhempien vainoja ja pakolaisuutta kokenut sukupolvi, jo vuosikymmenet sitten kuollut.

Sillalla käy tuuli on löyhästi sidoksissa vuonna 2022 ilmestyneen Katrin kahdet kengät -romaanin kanssa. Kuten Katri-kirjan, myös uuden teoksen aihe liittyy maahanmuuttoon ja inkerinsuomalaisten historiaan mutta myöhempiin vaiheisiin. Näkökulma on nykypäivässä, ja tematiikka käsittelee identiteetin rakentamista ja itsensä ymmärtämistä. Oikein ja väärin muistettu historia vaikuttaa taustalla.

Kirjan voi tilata sähköpostilla tilaukset@reunakirja.fi tai soittaa
tilauspuhelimeen 040 578 8049. Niin ikään sen saa kustantajan verkkokaupasta. Tiedot löytyvät osoitteesta reunalla.fi

Suomalaiset Stalinin puhdistuksissa (Anni Reuter)

SKS kirjat 2023.

Stalinin valtakaudella Siperiaan, Kuolaan ja muihin kaukaisiin neuvostokolkkiin karkotettiin yli 100 000 raja-alueen ja Inkerin suomalaista. Anni Reuterin teos Suomalaiset Stalinin puhdistuksissa on inhimillinen ja järkyttävä kuvaus karkotettujen ja vainottujen suomalaisten kohtaloista.

Uraauurtava teos tuo esille suomalaisten pitkään salatut ja unohdetut joukkokarkotukset ja vainon, pelon ja pakkotyön vuodet. Poliittinen terrori oli totaalista: elinkelvottomissa karkotuspaikoissa moni menehtyi kylmään, nälkään, tartuntatauteihin ja uuvuttavaan pakkotyöhön. Lisäksi karkotettu ihminen saatettiin myöhemmin karkottaa uudestaan, lähettää työarmeijaan, vangita tai teloittaa. Samat ihmiset joutuivat useiden eri sortotoimien kohteiksi. Lisäksi suomalaisten kuolemantuomiot ja kiduttaminen olivat hyvin yleisiä.

Älä kulje hautani ohi romaani (Anne Tarsalainen)

Kirjokansi 2023.

Havahtuminen sukuhaudan äärellä. Keitä ovat nämä edeltäni menneet ja mitä minä kannan heistä mukanani omassa elämässäni. Pohdinnat sukuhaudalla synnyttävät sukutarinan. Teos suo mahdollisuuksia itseymmärrykseen ja anteeksiantoon.
Kirjaa voi kysellä täältä: anne.tarsalainen@kolumbus.fi tai soittamalla 044 0508611.